بهترین ابزارهای مدیریت کار بهترین ابزارهای مدیریت کار که در هر کسب و کاری نیاز دارید

چگونه بدون از بین رفتن تغییراتی که قبلا روی سایت خود اعمال کرده‌­ایم، قالب وردپرس را ب­روز­رسانی کنیم؟ یکی از بهترین نکاتی که در رابطه با وردپرس وجود دارد این است که دارای گزینه‌های سفارشی­‌سازی ساده است که می­‌توانید از طریق قالب­‌ها و افزونه­‌های وردپرس به آن­ها دست ­یابید. همچنین می‌­توانید با افزودن اسنیپت کد­ها و کد­های CSS استایل خود به قالب وردپرس این تغییرات و حالات سفارشی را ارتقای بیشتری نیز بدهید. اما وقتی نوبت به بروزرسانی قالب می‌شود مشکلاتی پدید می­‌آید. اگر دقت نکنید احتمال اینکه برخی از تغییراتی که در قالب بوجود آورده‌­اید از بین برود، افزایش خواهد­ یافت. پس باید کاری کنیم تا آپدیت قالب وردپرس بدون از دست رفتن تغییرات امکان‌پذیر شود.

آپدیت قالب وردپرس بدون از دست رفتن تغییرات

در این مقاله به شما نشان می‌­دهیم که بروزرسانی قالب وردپرس بدون از دست رفتن تنظیمات سفارشی تا چه حد آسان است. همچنین به شما خواهیم گفت که چطور به درستی قالب خود را سفارشی کنید تا در زمان فراهم آمدن قابلیت ب­روز­رسانی تحت تاثیر قرار نگیرد.

ب­روز­رسانی قالب وردپرس به چه صورت است؟

وردپرس دارای سیستم قدرتمند ب­روز­رسانی است که نه تنها باعث ب­روز­رسانی خود وردپرس می‌شود بلکه آپدیت قالب­‌ها و افزونه‌های آن را نیز پوشش می‌­دهد. وبسایت وردپرس شما به طور منظم از صفحه‌­ی “پیشخوان » به‌روزرسانی‌ها” وضعیت به­‌روزرسانی را بررسی کرده و آن را اعمال می­‌کند.

به­‌روزرسانی‌­ها برای امنیت و عملکرد وبسایت وردپرس شما بسیار مهم­‌اند. جدا از مسائل امنیتی و از بین بردن باگ­‌ها، ارتقا­دهندگان قالب می‌­توانند از طریق این به‌­روز­رسانی‌ها ویژگی­‌های جدید را معرفی کنند. شما می‌­توانید برای نصب نسخه­‌ی جدید به سادگی بر روی دکمه­‌ی به‌­روز­رسانی کلیک کنید. سپس وردپرس به دانلود پک قالب می­‌پردازد و آن را از حالت زیپ خارج می‌­کند و فایل‌­­های قدیمی را با فایل‌های جدید جایگزین می‌­کند.

این کار باعث می­‌شود تا فایل­‌های نصب شده­‌ی قالب قدیمی وبسایت شما بازنویسی شوند. اگر به صورت دستی کدهای سفارشی را به فایل‌­های قالب وردپرس خود افزوده‌­اید، تغییراتی که اعمال کرده‌­اید از بین خواهند ­رفت و دیگر نمی‌توانید آپدیت قالب وردپرس بدون از دست رفتن تغییرات داشته باشید.
با این وجود بگذارید تا ببینیم کدام یک از این تغییرات مربوط به قالب­‌ها ایمن هستند و کدام یک از موارد سفارشی شده از بین می­‌روند.

کدام یک از تغییرات اعمال شده بر روی قالب می‌­توانند به هنگام به­‌روز­رسانی از بین بروند؟

راه­‌های متفاوتی برای سفارشی کردن قالب وردپرس شما وجود دارد. برخی از این تغییرات از حذف شدن ایمن هستند چرا که در دیتابیس مخصوص وردپرس ذخیره می‌­شوند. این موارد شامل تمام تغییراتی هستند که از طریق سفارشی سازی داخلی قالب وردپرس از صفحه­‌ی “نمایش » سفارشی‌سازی” اعمال می‌­شوند.

این سفارشی‌سازی قالب به شما امکان این را م‌ی­دهد که قالب وردپرس خود را تغییر دهید و تمام تغییرات را در دیتابیس وردپرس دخیره می‌کند. شما می‌­توانید عکس بالای صفحه، رنگ­‌ها، صفحه‌­آرایی، CSS سفارشی و موارد دیگری را تغییر دهید. منوهای ویجت و مسیریابی وردپرس تحت تاثیر به‌­روز­رسانی قالب قرار نمی‌گیرند. قالب‌های محبوب وردپرس همچون Astra و Ocean WP هم‌­اکنون با افزونه­‌های همراه وارد بازار می‌­شوند. این افزونه‌­ها به سبب افزودن ویژگی­‌های اضافی به قالب شما استفاده می‌­شوند. هر تغییری در قالب که از طریق این افزونه­‌های همراه ایجاد شود نیز تحت تاثیر به‌­روز­رسانی قالب قرار نمی­‌گیرد و می‌توان گفت شما در بروزرسانی قالب وردپرس بدون از دست رفتن تنظیمات سفارشی موفق خواهید شد.

اگر صفحه‌­آرایی وردپرس خود را با استفاده از صفحه‌ساز‌هایی همچون Divi Beaver Builder،المنتور و … سفارشی می­‌کنید این تغییرات نیز تحت تاثیر قرار نمی‌­گیرند و آپدیت قالب وردپرس بدون از دست رفتن تغییرات انجام می‌شود. هر ویژگی دیگری نیز که با استفاده از افزونه به سایت خود اضافه کرده­‌اید نیز محفوظ خواهد­ ماند. برای مثال فرم‌­های برقراری تماس وردپرس، Google Analytics، email newsletter popups و … از تغییر محفوظ­اند.

تغییراتی که به هنگام به‌­روز­رسانی از دست می­‌دهید

اگر هرگونه کد را به فایل  functions.php قالب خود افزوده باشید، این کد از بین خواهد ­رفت. هر تغییر CSS که به صورت مستقیم به فایل استایل شیت قالب (style.css) افزوده‌­اید نیز پاک­ خواهد ­شد. و اینجاست که کارمان سخت شده و باید ببینیم چگونه می‌توان آپدیت قالب وردپرس بدون از دست رفتن تغییرات را انجام داد. حال که می‌­دانیم کدام یک از تغییرات از بین می­‌روند بگذارید تا در رابطه با نگهداری و بازگرداندن آن­ها پس از به‌­روز­رسانی قالب صحبت کنیم.

ین پوشه مخصوص بک آپ قالب شما خواهد ­بود و بعدا از آن برای copy و paste کردن تغییرات پس از به‌­روز­رسانی قالب استفاده خواهیم­‌ کرد.

مرحله­‌ی ۲. قالب به­‌روز­رسانی شده را دانلود کنید و تغییرات را انتقال دهید

حال می­‌خواهیم موارد سفارشی و تغییراتی که در فایل­‌های قدیمی قالب اعمال کرده­‌ایم را به نسخه­‌ی به­‌روز­رسانی شده انتقال دهیم. به سادگی به وبسایت قالب خود مراجعه کنید و آخرین نسخه­‌ی مخصوص کامپیوتر خود را دانلود کنید. فایل زیپ را مکان­‌یابی کنید و آن را extract کنید.

حالا باید تغییرات مربوط به نسخه­‌ی قدیمی و جدید را بر روی کامپیوتر خود داشته باشید. اگر تغییراتی که بر روی قالب خود اعمال کرده‌­اید را به یاد دارید به سادگی اسنیپت کدهای قالب قدیمی را بر روی قالب جدید copy و paste کنید. از سوی دیگر اگر تغییراتی که اعمال کرده­‌اید را به یاد ندارید باید ابتدا آن­ها را بیابید. آسان­‌ترین راه برای انجام این کار مقایسه­‌ی فایل­‌های قالبتان است. باید از یک نرم‌­افزار مقایسه­‌ی فایل مثل  WinMerge برای کامپیوترهای مک و Meld برای کامپیوترهای لینوکس استفاده کنید.
پوشه­‌ی هر دو قالب را در نرم­‌افزار مقایسه­‌ی فایل باز کنید. این نرم­‌افزار فایل­‌ها را در کنار یکدیگر به نمایش می­‌گذارد و به شما امکان این را می‌­دهد که فایل­‌ها را به سرعت مقایسه کنید و تغییراتی که در قالب قدیمی اعمال کرده‌­اید را مکان­‌یابی کنید. از این‌رو امکان بروزرسانی قالب وردپرس بدون از دست رفتن تنظیمات سفارشی برایمان فراهم می‌شود.

حسین قاسمی
بهمن 2, 1398
برچسب ها :